საქართველოს პარლამენტისა და საქართველოს იუსტიციის უმაღლესი საბჭოს წევრები ზაქარია ქუცნაშვილი, შალვა შავგულიძიე და ვახტანგ ხმალაძე საქართველოს იუსტიციის უმაღლესი საბჭოს მოსამართლე წევრების არჩევის წესის თაობაზე განაცახდებას ავრცელებენ.
განცხადების თანახმად, ,,2013 წლის წლის 5 ივნისს საქართველოს იუსტიციის უმაღლესმა საბჭომ 12 ხმით 3-ის წინააღმდეგ, საქართველოს მოსამართლეთა კონფერენციისათვის წარსადგენად მიიღო საქართველოს მოსამართლეთა კონფერენციის რეგლამენტში ცვლილებებისა და დამატებების პროექტი, რომელიც ეხება საქართველოს იუსტიციის უმაღლესი საბჭოს მოსამართლე წევრთა არჩევის წესს. ჩვენ, საქართველოს იუსტიციის უმაღლესი საბჭოს წევრებმა, რომლებმაც მხარი არ დავუჭირეთ იუსტიციის უმაღლესი საბჭოს ზემოაღნიშნულ გადაწყვეტილებას, მიგვაჩნია, რომ საბჭოს უმრავლესობამ ან საერთოდ არ განმარტა ანდა არასწორად განმარტა "საერთო სასამართლოების შესახებ" საქართველოს ორგანული კანონის ის დებულებები, რომლებიც საბჭოს მოსამართლე წევრების არჩევნებს ეხება. უპირველეს ყოვლისა, საქართველოს იუსტიციის საბჭოს უმრავლესობის მიერ მოწონებული ცვლილებებისა და დამატებების პროექტი არ იძლევა დეტალურ და მკაფიო განმარტებებს იმის თაობაზე, თუ როგორ უნდა ჩატარდეს იუსტიციის უმაღლესი საბჭოს მოსამართლე წევრთა არჩევნები. რეგლამენტის ცვლილებების პროექტში მხოლოდ გადმოწერილია "საერთო სასამართლოების შესახებ" ორგანული კანონის ზოგადი დებულებები არჩევნების ჩატარების წესის შესახებ. რეგლამენტის არსი და დანიშნულება სწორედ ის არის, რომ განავრცოს ორგანული კანონის მითითებები - მაგალითად, დაადგინოს კანდიდატთა დასახელების წესი, მათი არჩევის თანამიმდევრობა და სხვა აუცილებელი დეტალები, რასაც საბჭოს უმრავლესობის მიერ დამტკიცებულ პროექტში ვერსად ვპოულობთ. ეს გარემოება რეგლამენტს არასრულყოფილად და ხარვეზიანად აქცევს, რაც თავის მხრივ აზრთა სხვადასხვაობას და დავას გამოიწვევს მისი გამოყენებისა", _ნთქვამია განაცადებაში, სადაც ასევე აღნიშნულია, რომ იუსტიციის უმაღლესი საბჭოს საბჭოს წევრების უმრავლესობას აშკარად არასწორად ესმის "საერთო სასამართლოების შესახებ" ორგანული კანონის დებულებები, რომლებიც საბჭოს მოსამართლე წევრთა არჩევის წესს ადგენს.
როგორც გავრცელებულ განცხადებაშია აღნიშნული ,,საბჭოს უმრავლესობის წევრები აცხადებდნენ, რომ "საერთო სასამართლოების შესახებ" ორგანული კანონი თითქოს უკრძალავს მოსამართლეებს, რომლებსაც არ უკავიათ სასამართლოს პალატის ან კოლეგიის თავმჯდომარის თანამდებობა, კენჭი იყარონ საბჭოს იმ სამი წევრის თანამდებობაზე, რომლებიც, აღნიშნული ორგანული კანონის 47-ე მუხლის მე-4 პუნქტის თანახმად, უფლებამოსილი არიან, საბჭოს წევრის თანამდებობასთან ერთად შეითავსონ სასამართლოს კოლეგიის ან პალატის თავმჯდომარის თანამდებობა. სინამდვილეში ამგვარი ინტერპრეტაცია ეწინააღმდეგება როგორც "საერთო სასამართლოების შესახებ" ორგანული კანონის შესაბამის ნორმებს, ისე კონსტიტუციური სამართლისა და ადამიანის უფლებათა საერთაშორისო სამართლის აღიარებულ პრინციპებს. "საერთო სასამართლოების შესახებ" საქართველოს ორგანული კანონის 47-ე მუხლის მე-4 ნაწილის თანახმად: "(...) საქართველოს მოსამართლეთა კონფერენციის მიერ არჩეულ წევრთაგან სამზე მეტი არ შეიძლება იყოს კოლეგიის ან პალატის თავმჯდომარე". "საერთო სასამართლოების შესახებ" საქართველოს ორგანული კანონის 65-ე მუხლის მე-3 პუნქტი ამბობს: "საქართველოს მოსამართლეთა კონფერენცია ცალკე უყრის კენჭს საქართველოს იუსტიციის უმაღლესი საბჭოს წევრობის კანდიდატებს იმ 3 მოსამართლე წევრის თანამდებობაზე, რომლებიც, ამ კანონის 47-ე მუხლის მე-4 პუნქტის თანახმად, უფლებამოსილი არიან, საბჭოს წევრის თანამდებობასთან ერთად შეითავსონ სასამართლო კოლეგიის ან პალატის თავმჯდომარის თანამდებობა, და ცალკე უყრის კენჭს კანდიდატებს დანარჩენი 5 მოსამართლე წევრის თანამდებობაზე, რომლებიც უფლებამოსილი არ არიან, შეითავსონ რომელიმე ასეთი თანამდებობა. პირს, რომელსაც უკავია უზენაესი სასამართლოს სადისციპლინო პალატის წევრის, სასამართლოს თავმჯდომარის, მისი პირველი მოადგილის ან მოადგილის, სასამართლო კოლეგიის ან პალატის თავმჯდომარის თანამდებობა და კენჭს იყრის იმ წევრის თანამდებობაზე, რომელსაც არა აქვს უფლება, შეითავსოს რომელიმე ზემოთ ჩამოთვლილი თანამდებობა, წევრად არჩევის შემთხვევაში უწყდება წევრის თანამდებობასთან შეუთავსებელ თანამდებობაზე ყოფნის უფლებამოსილება. თუ იმ 3 წევრის თანამდებობაზე, რომლებსაც უფლება აქვთ, შეითავსონ სასამართლო კოლეგიის ან პალატის თავმჯდომარის თანამდებობა, წევრად არჩევის მსურველთა რაოდენობა სამზე ნაკლებია, ან კენჭისყრის შედეგად სამზე ნაკლებმა წევრმა დააგროვა ხმათა საჭირო რაოდენობა, ვაკანტურ ადგილზე შეიძლება აირჩეს პირი, რომელსაც არ უკავია სასამართლო კოლეგიის ან პალატის თავმჯდომარის თანამდებობა."_ ნათქვამია განცხადებაში, სადაც აღნიშნულია, რომ კონფერენცია ვალდებულია, ცალ-ცალკე უყაროს კენჭი კანდიდატებს აღნიშნული სამი და ხუთი ადგილის დასაკავებლად, მაგრამ არაფერია ციტირებულ ნორმებში ან ორგანული კანონის რომელიმე სხვა დებულებაში ისეთი, რომელიც აფიქრებინებდა ნეიტრალურ პირს, რომ თანამდებობრივი შეთავსების უფლებით აღჭურვილ სამ ადგილზე ნებადართულია კენჭი იყარონ მხოლოდ იმ მოსამართლეებმა, რომლებსაც კენჭისყრის დროს სასამართლოს პალატის ან კოლეგიის თავმჯდომარის თანამდებობა უკავიათ. კანონი ერთმანეთისაგან მიჯნავს იუსტიციის უმაღლესი საბჭოს წევრის თანამდებობებს, რომლებზეც პირს შეუძლია ან არ შეუძლია შეითავსოს საბჭოს წევრისა და პალატის ან კოლეგიის თავმჯდომარის თანამდებობები. მაგრამ კანონი ერთმანეთისგან არ მიჯნავს პირებს, რომლებიც არჩევნების დროს იმყოფებიან ან არ იმყოფებიან სასამართლოს პალატის ან კოლეგიის თავმჯდომარის თანამდებობაზე და იგი არსად მიუთითებს, რომ თავმჯდომარის თანამდებობაზე მყოფ პირს შეუძლია კენჭი იყაროს შეთავსების უფლების მქონე 3 ადგილზე, ხოლო მას, ვისაც მოცემულ მომენტში ასეთი თანამდებობა არ უკავია, აღნიშნულ 3 ადგილზე კენჭისყრა არ შეუძლია.
განცხადებაში ნათქვამია, რომ ,,საბჭოს უმრავლესობის პოზიციაში აშკარად იკვეთება ის მცდარი მოსაზრებაც, თითქოს "საერთო სასამართლოების შესახებ" ორგანული კანონის 47-ე მუხლის მე-4 პუნქტის დანაწესი იმის შესახებ, რომ "მოსამართლეთა კონფერენციის მიერ არჩეულ წევრთაგან სამზე მეტი არ შეიძლება იყოს კოლეგიის ან პალატის თავმჯდომარე", სასამართლოს პალატის ან კოლეგიის თავმჯდომარეებისათვის იუსტიციის საბჭოს წევრობის კვოტას ადგენდეს, რაც სავალდებულოს ხდის, რომ საბჭოს მოსამართლე წევრთაგან 3 აუცილებლად პალატის ან კოლეგიის თავმჯდომარე იყოს. სინამდვილეში აღნიშნული ნორმა განსაზღვრავს სასამართლოს კოლეგიის ან პალატის თავმჯდომარეთა იუსტიციის საბჭოს წევრად ყოფნის რაოდენობრივ ლიმიტს; კერძოდ ადგენს, რომ იუსტიციის საბჭოს წევრთაგან მხოლოდ 3 შეიძლება იმავდროულად იყოს სასამართლოს კოლეგიის ან პალატის თავმჯდომარე, რაც იმას არ ნიშნავს, რომ იუსტიციის საბჭოს 3 წევრი აუცილებლად უნდა იყოს სასამართლო ხელისუფლების აღნიშნული თანამდებობის პირი", _ნათქვმია განცხადებაში სადაც ნათქვამია, რომ ,,მოსამართლეთა კონფერენციამ იუსტიციის უმაღლესი საბჭოს წევრთა არჩევნები უნდა ჩაატაროს "საერთო სასამართლოების შესახებ" საქართველოს ორგანული კანონის და მოსამართლეთა კონფერენციის რეგლამენტის შესაბამისი დებულებების სწორი ინტერპრეტაციის პირობებში, რაც იმას გულისხმობს, რომ იუსტიციის უმაღლესი საბჭოს წევრობის ყველა თანამდებობაზე კენჭისყრის უფლება თანაბრად გააჩნია საქართველოს ყველა მოსამართლეს, მიუხედავად იმისა უკავია თუ არა მას ადმინისტრაციული თანამდებობა სასამართლო ხელისუფლებაში, რაც შეესაბამება არჩევნების სამართლიანობის და თანასწორობის საერთაშორისო სტანდარტებს. აღნიშნული პოზიციის შესაბამისად, მოსამართლეთა კონფერენციას განსახილველად წარვუდგენთ "საქართველოს მოსამართლეთა კონფერენციის რეგლამენის" მე-6 მუხლის ალტერნატიულ პროექტს", _ ნათქვამია განცხადებაში.